Monday, February 9, 2009

Suka, Duka, Kecewa, Gembira Semuanya Sementara

Kisah ni perlu dibaca dengan berfikir...

Ada seorang isteri sedang bersedih menanti kepulangan suami tercinta dari tempat kerja. Yelah, suami balik lambat dari tempat kerja, isteri bersedih ler. Dalam kesedihan menanti kepulangan suami yang balik agak lambat ni, tiba-tiba pintu dibuka dan suami pun bagi salam. Isteri menunjukkan wajah yang marah dan kecewa sebab si abang balik lambat.

Tanpa cakap banyak, si suami terus bagi sejambak bunga pada si isteri. Si Isteri yang dari tadi marah dan sedih bertukar menjadi gembira dan suka. Sekelip mata sedih bertukar menjadi gembira.

Kemudian si suami beritahu bahawa beliau dinaikkan pangkat, gaji juga naik, bertambah lebih kurang RM2000 sebulan. Bila mendengar perkara ni, si isteri yang sedang tersenyum gembira menerima sejambak bunga bertambah-tambah ler gembiranya. Ye lah, suami naik pangkat dan gaji jugak naik kan...

Kemudian si suami tadi beritahu lagi, sebab dia naik pangkat so, dia kena ditukarkan ke Sabah. Si isteri terpaksa ditinggalkan di semenanjung. Apa lagi, si isteri tadi yang sedang amat-amat suka dan gembira bertukar menjadi sedih dan kecewa pulak. Air mata dah mula nak menitis.

Si suami mula memujuk, tak per berpisah pun bukan lama pun. Tambahan pulak, bila bekerja di Sabah ni, elaun dia banyak. Gaji bertambah, elaun pulak banyak so tiap-tiap bulan abang akan masukkan duit pada u punya akaun, so u boleh beli macam-macam. Mendengar ni, si isteri tadi dari sedih dan kecewa terus suka dan gembira.

Dipendekkan cerita, tibalah pada malam hari sebelum si suami berangkat ke Sabah. Tiket kapal terbang si suami jam 6.30 pagi, malam tu suami isteri ni pun leka ler berbincang-bincang. Suami isteri tu pun berangan-rangan ler dgn duit tiap-tiap bulan nak beli itu-ini. Nak beli kereta baru, rumah baru, langsir baru, macam macam baru. Berangan punya berangan, suami isteri ni pun lewat tidur. Sebelum tidur, si suami berpesan kepada isteri agar kejutkan awal sebab kapal terbang esok kul 6.30 pagi...

Esok paginya, si isteri tersedar dari tidur, dia tengok jam dah pukul 8.00 pagi, bererti suaminya dah terlepas kapal terbang ke Sabah. Si isteri ni pun sedih yang teramat sangat kerana tak dapat kejutkan suaminya. Isteri pun kecewa dan takut suaminya marah.

Untuk menyejukkan hati suami, si isteri pun tak mahu mengejutkan suaminya dahulu (sebab kalau kejut pun kapal terbang dah terlepas) so si isteri bercadang untuk membuat sarapan yang istimewa sebelum suaminya bangun tidur. Moga-moga sejuk hati si suami, dan masalah tiket kapal terang boleh ambil sebelah petang atau malam. Biarlah tiket tu kira burn jer...

Isteri ni pergi pasar dan beli barang untuk masak special untuk suami tersayang. Bila dia balik rumah, si isteri perhatikan suaminya masih lagi tidur. Isteri ni pun suka, sebab masih ada masa untuk beliau masak special, biar bila suaminya bangun tidur jer, hidangan special telah tersedia dan kesedihan suami yang terlepas kapal terbang akan bertukar menjadi suka dengan hidangan istimewa.

Sedang si isteri masak, si isteri terdengar berita terkini melalui radio mengatakan kapal terbang dari kuala lumpur ke Sabah (yang patut dinaiki suaminya) telah terhempas. Semua penumpang dipercayai mati terbunuh. Apa lagi, si isteri pun syukur dan gembira yang teramat-amat sangat. Beliau pun menyiapkan sarapan istimewa dan terus menuju ke bilik suami tak sabar untuk memberitahu berita gembira tersebut.

Si isteri ni kejut ler suaminya. Kejut puna kejut, suaminya tak jaga-jaga juga. Rupanya si suaminya dah meninggal dunia. Apa lagi, dari gembira tadi terus ler si isteri sedih yang teramat-amat sangat.

Hilang terus angan-angan beliau untuk memiliku rumah baru, kereta baru, langsir baru dan semua yang baru-baru... SEKIAN...

Pengajaran :

Beginilah hakikat kita kat dunia ni, sekejap suka sekelip mata duka, sekejap lagi suka semula.... semuanya bersifat sementara....

Hakikatnya, gembira yang sebenar apabila mendapat redha Allah dan dapat masuk syurga Allah. Kecewa yang sebenar ialah kecewa apabila tidak mendapat redha Allah....

nota tambahan :
kat negeri aku sekarang ni, ada 2 MB (malas nak komen mana satu yang halal dan mana yang haram). Cuma nak bagi tau, yang kecewa tu, kecewa hanya sementara, yang sedang bersuka tu suka hanya sementara....
Allah maha mengetahui..


4 comments:

azharjaafar said...

2 MB tu aku tak heran tapi aku kesian. Berebut benda yang para sahabat takut untuk dapat iaitu kuasa dan harta. Doa hidayat.

TaminDhari said...

Hanya kerajaan Allah sahaja yang kekal.

Tiada siapa yang mampu membuat rampasan kuasa terhadap kerajaan Allah SWT. Kerana hanya Allah SWT MAHA BERKUASA!

So, baiklah kita berjuang untuk Kerajaan Allah.

Sedia InsyAllah (taskel niii...)

zarzh said...

Subhanallah...menarik kisah dari Tuan ni...benar, hidup ni macam cuaca,sering bertukar-tukar antara gembira dan sedih, semoga kita semua dapat mati dalam keadaan gembira kerana diredhai Allah...

khairul anuar said...

lawak
lawak
lawak

beserta pengajaran..

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails