Sunday, June 12, 2011

Sekeping Kertas Ada Harga diri

Ini gambar kertas kosong. Kertas kosong macam ni, kalau kita jumpa tepi jalan kita akan biarkan sahaja. Orang nak pijak, kereta nak langgar, burung nak berak atas kertas kosong macam ni pun kita akan biarkan sahaja.
Kerana apa? Kerana kertas ni kosong dan tidak mempunyai NILAI.


Ini pula gambar duit. Duit ini, asalnya sekeping kertas kosong juga. Tetapi dia mempunyai NILAI, kalau kita jumpa di tepi jalan, kita akan kutip, kalau hilang kita akan sedih.
Kerana apa? Kerana duit ini mempunyai NILAI.

Kalau kita fikir semula.... Asalnya kertas kosong, MANUSIA yang cipta kertas kosong, kemudian MANUSIA juga yang cetak muka Agung dan tulis NILAI-NILAI tertentu, kemudian manusia juga yang letakkan NILAI pada kertas yang telah bercetak tersebut, kemudian MANUSIA rosakkan keyakinan sendiri, meyakini bahawa kertas inilah yang berkuasa, kertas inilah yang menyelesaikan semua masalah, MANUSIA pun bertungkus lumus korbankan diri, masa dan tenaga untuk mendapat berkeping-keping kertas ini, kemudian MANUSIA juga bergaduh kerana merebut kertas-kertas tersebut, keluarga boleh bergaduh, kawan boleh bermusuh, suami-isteri boleh bercerai, keluarga boleh porak peranda, masyarakat boleh menjadi huru hara, negara boleh jadi tidak aman, Rakyat protes, turun ke jalan raya, ada yang mogok bakar diri, pemimpin pening kepala, berapa ramai manusia tak boleh tidur fikir berkeping-keping kertas ni, berapa ramai manusia botak kepala, berapa ramai menjadi gila..... dan dunia boleh berperang kerana KERTAS-KERTAS YANG MANUSIA LETAKKAN NILAI DAN YAKIN PADA KERTAS-KERTAS TERSEBUT....

Jom ler kita layan lirik lagi ni....

Sekeping Kertas Bermaruah (Wings)

Apakah ertinya kemajuan
Andainya apa yang di hajati
Semuanya pasti memerlukan
Sekeping kertas ada harga diri

Kerana sekeping kertas
Hatimu menjadi keras
Setiap budimu perlu di balas
Semua gerakanmu tidak ikhlas

Kalau kita renungkan
Antara kita dan dia
Siapa yang lebih berkuasa
Hancur kemanusiaan demi kewangan

Lagu : Syam & Awie

Lirik : Bob

4 comments:

Ziarah76 said...

ini dari album belenggu irama nih... ha ha ha

Abu Zarim Mohamad said...

semoga semua manusia faham nilai agama dlm diri mereka,,,insyaAllah

Unknown said...

Salam,tuan,kalau tuan ada pengalaman yang menarik di india,sila berkongsi dengan saya di blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada tuan.

Anonymous said...

salam..
this might be more appropiate: http://www.youtube.com/watch?v=7oBQnIumBRY

heh, sorry i just wna share.. i was disturbed by the malay ladies in that wings' vid clip.. btw, im agree with ur words.. so true..

and allah knows best.. =)

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails