Sunday, February 1, 2009

Tiga Jenis Iman

Alhamdulillah, hari ini kita yang telah mengucap kalimah syahadah telah mempunyai iman, walau tidak diketahui tahap iman kita itu.

Ulama ikram bagitau, terdapat 3 jenis iman bagi manusia ini.

1) IMAN BERASASKAN MUKJIZAT

Iman begini sebagaimana iman yang dimiliki oleh kaum Bani Israel. Mereka beriman setelah mereka melihat mukjizat Nabi Musa a.s. Setelah mereka melihat tongkat menjadi ular, melihat laut terbelah baru mereka beriman kepada Allah swt. Iman berasaskan mukjizat ini, iman yang kurang MANTAP akan kenyakinannya. Sebagaimana kaum Bani Israel, apabila Nabi Musa meninggalkan mereka selama 40 hari, mereka kembali kufur pada Allah swt dengan menyembah lembu.

2) IMAN WARISAN

Iman begini, sebagimana yang dimiliki kebanyakan kita hari ini. Kita Islam kerana ibu bapa kita seorang Islam. Iman sebegini juga kurang KEMANTAPANNYA. Orang yang mendapat iman hanya kerana diwarisi, mudah tercabut iman mereka kerana nilai-nilai iman tersebut tidak tertanam di dalam hati.

3) IMAN DENGAN MUJAHADAH

Iman begini, sebagaimana iman yang dimiliki oleh para sahabat r.hum. Sahabat nabi asalnya tidak beriman, mereka beriman dengan membuat usaha atas iman, dengan mengharungi dugaan demi dugaan. Kesan iman sebegini, keyakinan menjadi MANTAP! Contoh seperti Hazrat Bilal r.a. Walau dicemeti setiap hari, disiksa dengan berbagai-bagai seksaan, namun iman di dalam hati tidak tercabut keluar.

So hari ini, umumnya kita telah memiliki iman warisan. Kita ISLAM kerana dilahirkan dikalangan ibu bapa ISLAM, so kita kena usaha iman yang ketiga, iaitu kita kena usaha atas iman yang telah berada di dalam diri kita supaya iman yang ada dalam diri akan terus MANTAP dan boleh kita bawa hingga akhir hayat kita.

4 comments:

Ziarah76 said...

apalagi taskil la... sapa sedia 4 bln, 40 hari, 3 hari...seumur hidup. saaya azam ..

Dr. Bentara said...

uish taskil dari blog... lu jangan memandai2 buat usul baru mutakalim oiii

azharjaafar said...

aku masih iman tahap warisan..

azlishukri said...

penerangan yang jelas dan bermakna.

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails