Wednesday, January 28, 2009

Nilai Mal VS Nilai Amal

Rasanya ramai dah pernah dengar atau terbaca hadis ni :

Diriwayatkan daripada Hazrat Abdullah bin Umar r.anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya solah berjemaah dua puluh tujuh kali ganda lebih afdal daripada solah bersendirian." (Hadith riwarat Imam Malik, Bukhari dan Muslim)

Persoalannya sekarang, sejauh mana kita memahami nilai 27 kali ganda itu. Berapa ramai antara kita yang telah dapat memahami nilai-nilai amal yang telah dijanjikan oleh Allah SWT melalui sabdaan Baginda Nabi SAW berbanding Nilai-nilai Mal (Harta) yang dijanjikan oleh manusia(makhluk). Kita perhatikan contoh berikut untuk sama-sama kita berfikir.

Katakan, kononnyalah pihak Jawatankuasa masjid di tempat kita telah bermesyuarat, kemudian pihak jawatankuasa bersetuju untuk memberi ganjaran RM27 kepada sesiapa yang datang solah berjemaah di masjid. Salah seorang AJK masjid akan berdiri kat pintu Masjid, sesiapa datang jer untuk solat berjemaah akan dapat cash RM 27. Rasanya pasti dan pasti tak akan ada seorang pun penduduk di tempat kita yang akan meninggalkan solah berjemaahkan. Sebab ganjaran RM27 tu semua kita faham. Bayangkan 1 solat dapat RM27, kalau sehari 5 kali solat 5 X 27 = RM 135. Dapat RM135 sehari beb, tentu penuh masjid tersebut. Dalam keadaan hujan lebat pun rasanya masjid tetap penuh dengan orang ramai yang datang solah berjemaah. Kerana apa? Kerana nilai RM27 ni semua orang faham.

Dengan nilai RM27 ramai antara kita (termasuklah aku ni) faham apa manafaat yang akan kita perolehi. Kalau disimpan RM27 untuk 5 kali solat sehari dapat RM135, lagi ler macam-macam boleh kita buat kan. Kalau disimpan untuk sebulan katakan sebulan 30 hari, 30 X 135 = RM4050. Banyak tu... lagilah macam-macam boleh dibuat. Boleh buat belanja rumah, beli pakaian, bayar duit kereta, macam-macam manafaat ler yang kita faham hari ini.

Tetapi apabila Allah SWT sendiri janjikan 27 ganjaran atau pahala, semua kita tak faham dengan pahala apa manafaat yang akan kita perolehi. Ok ler, mungkin kebanyakan kita tahu, manafaat amal ni akan diperolehi di akhirat nanti. Sebenarnya kita sekadar tahu. Tetapi sejauh mana kita faham dan meyakininya. Sebab tu dikatakan antara tahu, faham dan yakin ni tiga perkara yang berbeza.

So, sama-sama kita tepuk dada tanya iman. Bila dikatakan nilai-nilai amal akan memberi manafaat di hari akhirat kelak, adakah kita sekadar tahu atau faham atau yakin. Manakala bila diberitahu nilai-nilai Mal (HARTA) akan memberi manafaat di dunia ini, adakah kita sekadar tahu atau faham atau yakin.

ALLAH MAHA MENGETAHUI.

3 comments:

Abang Ben said...

doakan kami semua untuk dapat ke masjid 5 waktu.

Kena paksa diri.

mutakalim said...

semoga Allah pilih kita semua untuk dapat tunaikan solat fardu 5 waktu di masjid.

TaminDhari said...

Aminn... sama-sama kita usaha k.
Usaha lagi dan lagi hingga kita tiada lagi.

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails