Tuesday, November 17, 2009

InsyaAllah 21/11/09 Aku Keluar 40 Hari

Rasanya dah lama aku tak update blog aku ni. Tak tau ler kenapa dan mengapa... Nak kata sibuk, memang ler sibuk jugak...tapi rasanya aku ni lebih menyibuk daripada sibuk!!!

Kalau sibuk dengan usaha agama, alhamdulillah ler jugak, tapi aku ni disibukkan (baca dengan menyibukkan diri) dengan urusan2 dunia. Dah ada satu kerja tetap, sibuk nak buat part time jadi IM konon, sampai aku sendiri dah takder time. Sibuk untuk membesarkan dunia. Kata orang2 alim kita, tanda Allah swt sayangkan kita, Allah akan sibukkan kita dengan kerja2 agama., tetapi apabila Allah swt sibukkan kita dengan urusan2 dunia...sendiri mau faham ler.

Tak tau ler, sejak dua menjak ni, fikir aku pun dah banyak lari. Cerita pun dah banyak cerita dunia daripada cerita akhirat. Betul-betul iman dah kamzur bai. Bila terbaca hadis ni, baru tersentak, betul -betul ler hadis ni dah terkena kat batang hidung aku. sendiri..(patut ler elders kita suruh hidupkan taklim kat rumah....kurang2 nya, bila iman kamzur, terdengar taklim..naik ler sikit jazbah agama)...

Hazrat Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, " Apabila umatku membesar-besarkan dunia maka akan dicabut daripada mereka kehebatan Islam dan apabila mereka meninggalkan amr-bil-ma'ruf dan nahi-'anil-mungkar, mereka akan kehilangan keberkatan wahyu dan apabila mereka caci-mencaci antara satu sama lain mereka akan gugur daripada pendangan Allah swt"

Benarlah apa yang disabdakan oleh baginda nabi saw. Bila kita membesarkan dunia, memang tanpa kita sedari, kehebatan Islam tercabut dari hati kita. Bila kehebatan agama tercabut dalam diri, mulalah kehebatan dunia pun melekat ler kat hati. Keyakinan kita pun mula hancusss.... Mula yakin dengan asbab...yakin dengan duit...yakin dengan makhluk akan menyelesaikan masalah. Teringat nasihat2 dari Maulana Saad, "tiada janji Allah melalui asbab, sebaliknya janji2 Allah hanya terletak dalam amal." Namun kerana kita ni (aku ler terutamanya), iman ikut suasana. Kalau semasa di Nizamuddin, semasa berada di jalan Allah, bila suasana agama berada di sekeliling kita...kata2 tersebut mudah melekat di hati. Keyakinan dapat terbentuk dengan mudah. Tetapi bila berada dalam suasana yang jauh dari memperkatakan tentang usaha agama...sedikit demi sedikit keyakinan ini hilang. Mulalah yakin dengan asbab. Yakin dengan duit akan datangkan segala-galanya. Satu demi satu amalan agama akan tertanggal dari dalam diri. Semua amalan agama nampak susah... tapi masa zaman josh(jasbah agama yang tinggi) dulu.. cakap apa sahaja..taskel bila-bila masa, dimana2 sahaja, dengan sesiapa sahaja, semuanya akan jadi mudah.

Beginilah rutin alam. Kehidupan bagai roda. Hati mudah terkesan dengan suasana. Kalau dulu, kita datang ke rumah orang, khususi karkun lain, taskel untuk keluar di jalan Allah swt.... sekarang ni pulak, jemaah taskel pulak jumpa aku...khususi untuk taskel(walau dengan hikmah..datang sekadar ziarah...tak taskel pun...namun...nampak muka jemaah taskel dah faham dahhhhhh.....).

Atas maksud inilah, insyaAllah sabtu ni 21/11/2009 Aku akan keluar di jalan Allah swt. Syura taskel aku agar keluar Negara Jiran (tahun lepas keluar 40hari masturat India - dikira dalam negeri) so tahun ni patutnya keluar Negara Jiran...tapi sebab keadaan iman yg tengah lemah ni... keluar semenanjung pun kira ok ler kot (iystifar banyak2)...... InsyaAllah, aku tafakut pada sabtu lepas, diputuskan aku untuk bersama ngan jemaah bisu. Tak kisah ler, jemaah bisu ke, jemaah pekak ker, jemaah foreign ker, jemaah student ker.... apa yang penting...aku perlu berada di jalan Allah swt....

Doa karo.....



6 comments:

ziarah76 said...

bersama jemaah bisu? Alhamduillah, banyak bahasa isyarat dpt belajar tuh.
semoga Allah permudahkan segala urusan, hidayat selurohhh alammm, insya-Allah.

MASDO said...

tahniah tuan!!
tlg la doakan saya yg semakin hari semakin lemah ini..

:(

Cikgu Mat said...

Syukur Alhamdulillah.....

Tuan dan saya masih lagi dalam pimpinan Allah SWT. Walaupun iman dah teramat lemah namun kita masih lagi dipilih untuk keluar.

Insyaallah, kami satu jemaah dari Rantau Panjang akan keluar 40H pada tarikh yang sama dengan tuan ke Miri Sawarak.

Doakan hidayah untuk diri dan ummat.

TaminDhari said...

Ziarah76:
Baru diputuskan oleh syura Ipoh, Syura Msia belum putuskan lagi. Tak kisah ler, dengan jemaah mana sekali pun... bila2 masa, dengan siapa sahaja, di mana sahaja.... takaza agama perlu didahulukan...

Masdo:
InsyaAllah. Kalau rasa lemah tu...capat2 keluar....taskel..hehehe

Cikgu Mat:
InsyaAllah jumpa di Sri Petaling. Hidayat seluruh umat....

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Allahumma Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.. thumma Alhamdulillah.. thumma Alhamdulillah..

Allah telah beli dari org2 beriman, diri mereka dan harta mereka dengan syurga..

Allahu.. Alangkah dicemburuinya nikmat ini..
mohon tuan2 semua sudi doakan utk saya juga..

lin said...

性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,ut聊天室

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails