Tuesday, January 20, 2009

Adakah Perang Boikot Telah Dicabuli?

Hari ini, apabila rejim zionis dan Hamas bersetuju mengadakan gencatan senjata secara bersendirian, ramai yang tersenyum gembira. Telah dua hari bumi Gaza menikmati ketenangan setelah 22 hari diasak dengan serangan demi serangan oleh puak zionis.Ramai yang lapang dada. Yang sibuk memboikot barangan AS selama ini dah mula mencabuli boikot yang mereka cipta sendiri. Orang ramai yang sibuk berpanas terik berdemontrasi dua tiga minggu lepas, rasanya dah ramai yang mula membeli-belah di TESCO semula. KFC, coca-cola dan semua produk US dah memenuhi ruang dapur kita semula. Kehangatan Boikot dah mula menjadi suam-suam kuku, lepas ni rasanya terus sejuk dan membeku. Barangan US akan terus memenuhi rumah-rumah kita.

Tangisan bumi palestin tidak menyentuh perasaan kita lagi. Bagaimana dengan sembahyang hajat, doa dan tangisan kita untuk ummat palestin? Adakah akan terus lenyap dengan genjatan senjata tersebut. Hehehehe, macam pilihanraya pulak. Bila tiba musim pilihanraya, semua sibuk buat baik nak raih undi, bila habis pilihanraya semua senyap membisu. Bagitulah kita, bila sibuk dengar bumi Palestin dibedil, semua sibuk dengan boikot, sms meminta doa dan sembahyang hajat, demontrasi sana demontrasi sini, boikot itu boikot ini. Diwaktu itu, benci betul dengan Amerika (kononnya). Bila buat genjatan senjata... hehehhe... kita pun rasa dah boleh cabuli boikot yang kita buat tu...

Inilah yang terjadi apabila boikot yang kita lakukan tidak secara menyeluruh. Apabila Palestin diserang, Islam ditindas, kita mula melihat kekejaman Israel dan AS. Dengan perasaan emosi, kita pun berdemontrasi. Kita pun ingin memboikot produk-produk USA. Alhamdulilah, bagus.. Tetapi masalahnya, kita lupa memboikot produk yang paling besar keluaran Yahudi yang berada dalam hati kita hari ini. Hati kita masih hati acuan Amerika, jiwa kita masih jiwa acuan Amerika, bagaimana mungkin kita memboikot barangan-barangan Amerika.

Kerana itulah, dua minggu lepas, apabila seorang teman bertanya apa pandangan saya terhadap usaha boikot yang sedang hangat diperkatakan, saya katakan alhamdulillah bagus, tetapi apa guna kita boikot barangan Amerika jika jiwa kita masih jiwa Amerika. Boikot kan dahulu Amerika yang ada di dalam hati kita ini, itu lebih penting. Jika tidak, usaha boikot kita akan jadi seperti
hangat-hangat tahi ayam jer. Kalau nak bahasa sopan sikit seperti hot-hot chicken shit je

Mari kita kempen Boikot kehidupan Amerika yang menjajah diri kita selama ini.... dengan cara kita kembali buat kerja nabi... bawa kehidupan suci murni nabi di dalam kehidupan kita.

7 comments:

zarzh said...

Assalamualaikum...salam taaruf,semoga Allah merahmati mereka-mereka yang sentiasa memikirkan keadaan ummat.
Sebagaimana ada yang berpesan: Fikir alami, work makami.
Mohon doa untuk saya yang masih belum memahami serta masih kosong qurbani.

azharjaafar said...

Tunjuk perasaan depan Allah jam 3-4 pagi. Ada buat ke? Saya selalu miss..

mutakalim said...

keluarkan kebesaran makhluk dari dlm hati, masukkan kebesaran Allah ke dlm hati...

khairul anuar said...

sebut pasal boikot, teringat kata sorang teman, "boikot sekadar yang termampu".

kalau kita rasa boikot tu sesuai, buatlah... kalau rasa tak, buat sekadar yang termampu.

boikot juga bukanlah jalan terbaik kerana melibatkan rezeki umat islam itu sendiri..

wallahua'lam..

Tujuh Kaki Dalam said...

itulah pasal kan?

hehehehehe.

TaminDhari said...

Salam semua...

Zarzh ;
Fikir alami, work makami.. hehehe..power2...usaha makami mau tingkatkan sekarang, bagi masa asar isyak, insyaallah hidayat tersebar.

azharjaafar;
Tunjuk perasaan depan Allah jam 3-4 pagi ni, kalau tengah keluar dptler istiqamah, kalau kat umah..iman kamzur bro..

mutakalim;
Benarrrr kata-kata tuan... kena usaha lagi dan lagi sampai kita tiada lagi. Tingkat kan tuan...

khairul anuar;
boikot boleh diteruskan, tetapi perlu usaha yang berterusan. Dan, kita kena sediakan alternatif produk kita untuk menggantikan barangan yang di boikot tu, kalau tak.. hehehe... sendiri pikir ler bro..

tujuh kaki dalam;
itulah pasal saya dan tuan mau tingkatkan pengorbanan. Kena usaha keluarkan jemaah sebanyak mungkin, usaha orang Islam di tempatan kita 100% solat 5 waktu, masjid hidup 24jam dan rumah orang Islam hidup dengan amalan dakwah dan taklem. Untuk capai maksud ni, kita kena bagi masa hari-hari, pintu ke pintu, bawa manusia daripada fikir dunia yang sempit kepada akhirat yang luas, daripada nilai mal (benda) kepada nilai amal. Azam karo...

Muhammad Azli Shukri said...

nasihat yang sangat berguna dan penuh makna.

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails