Friday, January 23, 2009

Apakah Tanggungjawab Kita Sebagai Ummat Nabi.

Hari ini, apabila kita katakan "saya seorang guru", dengan perkataan "seorang guru" semua orang akan tahu apa kerja "seorang guru". Orang ramai akan tahu, guru tugasnya mendidik, setiap hari dia akan ke sekolah, pakaiannya pula kemas. Apabila guru tidak menjalankan tugasnya dengan sempurna, semua orang akan bising.

Begitu juga, apabila dikatakan "saya seorang doktor". Dengan perkataan "doktor" semua akan tahu apa tugas dan tanggungjawab serta penampilan "seorang doktor". Begitu juga bila dikatakan "seorang petani", pekebun, peladang, pekerja kilang, dan sebagainya. Semua akan tahu bagaimana kerja dan penampilan mengikut bidang-bidang yang tertentu.

Tetapi apabila hari ini, apabila kita mengaku bahawa kita adalah "ummat nabi", kita tidak terfikir pula apakah kerja dan tanggungjawab kita sebagai "ummat nabi". Tambahan pula bila Allah SWT sendiri mengiktiraf kita sebagai "ummat terbaik" (rujuk surah Ali-Imran ayat ke 110), kita tidak pernah pula terfikir apakah tanggungjawab dan kerja kita yang sebenar hinggakan Allah SWT sendiri mengiktiraf kita sebagai ummat yang terbaik.

Apakah dengan sempurna solat lima waktu, pergi haji, puasa di bulan Ramadhan, membayar zakat sudah melayakkan kita diiktiraf sebagai ummat nabi dan ummat yang terbaik berbanding ummat-ummat terdahulu? Sedangkan agama itu sendiri adalah kehidupan. 24jam kehidupan kita perlu bersandarkan pada perintah-perintah agama.

Ummat ini diiktiraf sebagai ummat yang terbaik kerana ummat ini telah diberi tanggungjawab kenabian. Kita dilahirkan bukan sebagai seorang nabi, tetapi bertanggungjawab atas kerja kenabian, iaitu membawa manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia daripada kemungkaran. Apabila ummat ini telah meninggalkan kerja kenabian tersebut, kerana itulah kita lihat satu demi satu musibah menimpa ummat ini.

Sebagaimana contoh, apabila sebuah kerajaan melantik seorang itu duta negara, dan di hantar ke sebuah negara lain.Duta tersebut dihantar dengan satu tanggungjawab dan kerja yang perlu di jalankan dengan baik di sana. Segala keperluan tempat tinggal dan sebagainya disediakan. Tetapi, apabila duta tersebut tidak menjalankan kerja dia yang sebenar, sebaliknya hanya melacong ke sana sini, pastilah tugasnya sebagai duta ditarik balik dan segala keperluaannya di sana tidak ditanggung lagi.

Begitulah Allah SWT menghantar kita ke muka bumi ini sebagai duta Allah (khalifah Allah), segala keperluan kita sebenarnya telah tersedia. Namun, apabila kita tidak menjalankan kerja kita yang sebenar (iaitu mengenalkan manusia kepada penciptanya) pastilah masalah demi masalah menimpa ummat ini.

Atas maksud itulah, hari ini kita perlu kembali menjalankan kerja kita yang sebenar.... Bagaimana? nantikan entri yang seterusnya...

2 comments:

Dr. Bentara said...

Doa kami Tuan, iman lemah.

Tamindhari said...

Salam Abang Ben,

sama2 doa, sama2 usaha. Iman saya lemah jugak ni. Amal berkadar dgn Iman, Iman meningkat amal meningkat, Iman merundum Amal Merundum.

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails